نشست روند توسعه الگوهای خصوصیسازی در نظام آموزشی دانشگاههای
علومپزشکی منطقه 3 کشور و نحوهی واگذاری امور آموزشی به بخش خصوصی و فواید و
اثرات آن در ارتقاء این بخش، در کرمانشاه برگزار شد.
جلسهی دانشگاهای منطقه 3 کشور (ایلام، کردستان، کرمانشاه
و همدان) در کرمانشاه (محل دبیرخانهی دورهای این منطقه) و با شرکت دبیران
کارگروههای خصوصیسازی دانشگاههای ایلام، کردستان و کرمانشاه و همچنین نماینده
معاونت آموزشی دانشگاه کرمانشاه، رؤسا و مدیران آموزشی دانشکدههای بهداشت،
داروسازی، پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی و دندانپزشکی برگزار گردید و شرایط
واگذاری و مزایا و نیازمندیهای آغاز این طرح به بحث و تبادل نظر گذاشتند.
در این جلسه دکتر بهزاد کرمیمتین دبیر کار گروه خصوصیسازی
دانشگاه علومپزشکی کرمانشاه گفت: طرح برونسپاری نظام آموزشی طرحی جدید و در
راستای اجرای بخشی از اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و پرداختن به
این ابراز حساسیت خاصی برخوردار ا ست و نیاز به دقت، مطالعه و بررسی تجربیات مراکز
و مؤسساتی دارد که در این راستا دارای سوابقی هستند.
دکتر بهزاد کرمیمتین افزود: ما برای اینکه بتوانیم بخش
نظام آموزشی را با تحول و پیشرفت همراه سازیم، وظیفهای سنگین در این مسیر داریم و
تهیهی برنامهریزی و شیوهنامههای نیازسنجی شده و جامع جزو وظایف ماست.
دبیر کارگروه خصوصیسازی دانشگاه کرمانشاه اضافه کرد: برای
اجرای این طرح و به منظور تهیهی شیوهنامهای کارگشا، مطالعات کتابخانهای مهمی
صورت گرفته و وضعیت تعدادی از کشورهای اروپایی در این زمینه بررسی و مطالعه شده
است و بستهای حدوداً 40 صفحهای بیان شرایط واگذاری بخش آموزشی به بخش خصوصی تهیه
شده است و از طریق دانشکدهها برگه پیشنهادها به اعضای هیأت علمی تحویل گردیده است
که بتوانیم از بارش افکار و تجربیات و خرد جمعی استفاده نموده و با برنامهریزی
مناسب وارد اجرای این طرح شویم.
دکتر کرمیمتین اظهار داشت اگر ما بتوانیم برنامهای جامع و
مفید تهیه و شیوهنامههای مناسب تنظیم کنیم این طرح از حالت موجی و مقطعی خارج
خواهد شد و اجرای آن استمرار پیدا میکند.
وی اجرای این طرح را کاهش هزینههای دولت و کوچکتر شدن
بدنهی دولت و حضور و مشارکت بخش خصوصی دانست که میتواند رونق و پیشرفت قابل
ملاحظهای را بدنبال داشته باشد و بایستی ما بتوانیم از دانش به عنوان مولدی سود
ده بهره بگیریم که بخش خصوصی ما را به این مهم نزدیک میکند.
در ادامه جلسه دکتر عبیدا... فرجی دبیر کارگروه خصوصیسازی
دانشگاه علومپزشکی کردستان گفت:
اجرای این طرح حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم است که
وظیفه سهگانهای شامل آموزش، پژوهش و مشارکت در امور اقتصادی و اجتماعی جامعه را
بر عهده دارد.
دکتر فرجی افزود: برون سپاری نظام آموزشی که حضور بخش خصوصی
و رقابتی را به همراه دارد بسیار طرح با اهمیت و ارزشمندی است و میتواند آموزش را
متحول سازد. اما لازمه این تحول و پیشرفت تهیه و ارائهی شیوهنامههای مناسب و
در خور شأن این طرح است و در صورت اجرا سپردن امور به دست شرکتهای توانمند و ماهر
است.
دکتر افرا خسروی دبیر کارگروه خصوصیسازی دانشگاه علومپزشکی
ایلام به عنوان سخنران دیگر جلسه گفت:
بدیهی است برون سپاری امور آموزشی و انجام آن از سوی بخش
خصوصی که رقابت و بهینهسازی در دستور کار دارند میتواند در ارتقاء این بخش مؤثر
باشد و از دیگر دستاوردهای ا جرای این طرح ایجاد مراکز علمی و شرکتهای دانش محور
با حضور استادان و اعضای هیأت علمی است که کاهش پرداختیهای دولت به همراه دارد.
دکتر خسروی افزود با اجرای این طرح میتوان کلنیکهای تخصصی
حرفهای ایجاد و با همکاری و پیشتیبانی دانشگاه و ارائه مباحث علمی به آنها، آن
مراکز را تقویت نمود و خدمات تشخیصی، درمانی، مراقبتی و پایش را به بهترین وجه در
مراکز جامع تخصصی ارائه داد.
وی اجرای این طرح را مثبت ارزیابی و اظهار داشت این طرح
حضور بخش خصوصی در بدنهی دولت و حضور استادان و متخصصان در شرکتها و مؤسسات
خصوصی را پر رنگتر میکند و نتایج مطلوب ارائه خدمات را افزایش خواهد داد.