اخبار

افتتاح مطالعه آینده نگر جمعیتی روانسر با حضور محترم معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت

افتتاح مطالعه آینده نگر جمعیتی روانسر با حضور محترم معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت

طرح مطالعه کوهورت شهرستان روانسر اولین مطالعه بر پایه جمعیت و به صورت آینده نگر با حضور معاون وزیر تحقیقات و فن آوری جناب آقای دکتر ملک زاده، مقامات مسئول استان و معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، امام جمعه شهرستان روانسر، فرماندار شهرستان روانسر و مجریان و دست اندرکاران اجرایی طرح در روز شنبه مورخ 18/5/93 به طور رسمی افتتاح و آغاز به کار کرد. در افتتاح این پروژه معاونت وزارتخانه با تاکید بر اهمیت مطالعات کوهورت بر شناسایی و پیشگیری از بیماری ها قبل از مراحل پیشرفته آن تاکید نموده و فرمودند دانشگاه هایی که مطالعات کوهورت انجام ندهند دانشگاه های ضعیفی بوده و طرح های کوچک فعلی جوابگوی نیازهای مطالعاتی کشور برای برنامه ریزی آتی نخواهد بود. وی اظهار امیدواری کرد که این طرح بتواند با حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه و تلاش مجریان طرح به عنوان یکی از مطالعات موفق کشور در آینده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را معرفی کند. ایشان تاکید نمودند که کار در مطالعات کوهورت که ممکن است نتایج آن پس از سالیان طولانی ظاهر شود نیاز به صرف وقت و تلاش فراوان و عشق و علاقه خاصی دارد. در این مطالعات لازم است محققین با تمام دقت و حوصله کار را انجام داده و ظرفیت و تحمل بالایی داشته و همواره عاشق خدمت رسانی به مردم، کمک به اصلاح و ارتقاء سطح سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها باشند .

این طرح با هدف مطالعه ریسک فاکتورهای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، چاقی طراحی و کلیه افراد بالای 35 سال این شهرستان مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. در فاز اول طرح که انتظار می رود در دو سال اول به اتمام برسد کلیه افراد واجد شرایط ثبت نام و اطلاعات اولیه آنها مانند تکمیل پرسشنامه های حوزه سلامت، اخذ نمونه خون، نمونه ادرار، مو و ناخن انجام شده و تمام آزمایشات مربوط به عوامل خطرزای بیماری های مزمن انجام و افراد در معرض خطر شناسایی خواهند شد. در فاز دوم افراد مورد مطالعه به طور مرتب پیگیری و تمام فرآیندهای سلامتی و بیماری آنها ثبت و مانیتور خواهد شد و در صورت بروز هرگونه بیماری در افراد تحت مطالعه به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان و یا مرکز استان ارجاع و اطلاعات مربوط به پرونده تحقیقاتی آنها افزوده می شود. امید است با انجام این مطالعه بزرگ کمک مؤثری در جهت شناسایی ، پیشگیری و درمان بیماریهای مزمن در جهت تحقق اهداف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه برداشته شود.

مجریان طرح انتظار دارند که  مردم فهیم و با فرهنگ شهرستان روانسر و اورامانات با این طرح که همانا در جهت اعتلای سلامت آنها طراحی و به مرحله اجرا گذاشته می شود همکاری لازم را داشته باشند. در ضمن از همکاری پرسنل شبکه های بهداشت و درمان که می توانند کمک شایانی در اجرای موفق این طرح داشته باشند تقدیر و تشکر نموده و همواره خواستار مساعدت های آنها را با مجریان طرح کوهورت می باشند.  این طرح به همت سه تن از اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت؛ دکتر فرید نجفی، دکتر بهروز حمزه و دکتر یحیی پاسدار طراحی و به تصویب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه و معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت رسیده است. هزینه این طرح در فاز اول بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان برآورد شده است که به همت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و معاونت تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت تامین خواهد شد. لازم به ذکر است که تاکنون تجهیزات آزمایشگاهی با ارزش بیش از پانصد میلیون تومان از طرف وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه ارسال شده و بیش از هشتصد میلیون تومان از طرف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه به این طرح اختصاص یافته است.

 کوهورت روانسر

 

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید