اخبار

برنامه باز آموزی " تغذیه و کنترل چاقی" با استقبال بسیار خوبی برگزار شد.

برنامه باز آموزی " تغذیه و کنترل چاقی" با استقبال بسیار خوبی برگزار شد.

چهارمین دوره بازآموزی گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، به همت انجمن تغذیه شاخه کرمانشاه با همکاری مسئولین بیمارستان امام رضا (ع) و با حضور جناب پروفسور سید علی کشاورز دبیر محترم هیات بورد تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاد دانشگاه تهران و جناب دکتر محمد صفریان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیات بورد تغذیه کشور در تاریخ 28/8/94 با عنوان "تغذیه و کنترل چاقی" در محل سالن بیمارستان امام رضا (ع) برگزار گردید.

در این کارگاه با 4 امتیاز بازآموزی تعداد 127 نفر از گروه های مختلف از جمله متخصصین تغذیه ، پرستاری، فیزیوتراپی، پزشکان عمومی ومتخصصین غدد داخلی شرکت کردند.

درابتدای برنامه، خانم فرح روشن پور کارشناس ارشد تغذیه و دبیر اجرایی برنامه ضمن خوش­آمد گویی به مدعوین توضیحاتی راجع به وضعیت چاقی در جهان و ایران ارائه نموده و ضرورت و اهمیت اجرای آن را یاد آور شدند و سپس در ادامه با دعوت از مدرسین مباحث مختلفی در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت:

آقای دکتر علی سروش، رئیس بیمارستان امام رضا (ع) سخنرانی تحت عنوان "سبک زندگی و چاقی" ایراد و متذکر شدند که: چاقی نگرانی های زیادی در سطح بین المللی ایجاد کرده است و برای مدیریت چاقی نیاز به اصلاح سبک زندگی داریم و افزایش فعالیت فیزیکی جهت کنترل چاقی را ضروری دانستند.

پروفسور سید علی کشاورز دبیر بورد کشوری تغذیه و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بحث پیرامون موضوع اتیولوژی چاقی وجایگاه مکمل های غذایی در کاهش وزن بیان نمودند: افزایش امکانات رفاهی ،گذار تغذیه ای وکاهش تحرک ازعلل چاقی در این عصر می باشد و پیامدهای چاقی را بیماریهای قلبی عروقی ،دیابت ،کبد چرب غیرالکلی، نقرس ،سنگ کیسه صفرا ، ناباروری و سرطان عنوان کردند.

دکتر محمد صفریان، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو بورد تغذیه کشور موضوع چاقی کودکان را مورد بحث قراردادند و اظهار نمودند: چاقی کودکان مشکل اصلی در خانواده هاست و سلامت نسل آینده را تهدید می کند. کنترل چاقی کودکان نیاز به دقت و توجه خاص از جنبه های مختلف دارد که لازم است همکاری بین متخصصین اطفال، تغذیه و روانشناسی صورت پذیرد. ایشان یادآور شدند همکاری خانواده و رعایت اصول زندگی سالم و تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی از اهم شرایط لازم برای کنترل چاقی در کودکان می باشد.

 دکتر یحیی پاسدار(رئیس دانشکده بهداشت) در طی سخنرانی خود آخرین یافته های مطالعات کرمانشاه درخصوص اضافه وزن و چاقی در گروه های مختلف سنی و سطوح متفاوت اجتماعی، اقتصادی از قبیل کودکان کار، دانش آموزان، زنان ومردان در سطح استان را ارائه نمودند و در ادمه بیان داشتند اگر روند تغذیه ای که امروز جریان دارد ادامه یابد، سونامی بیماری های مرتبط با تغذیه و چاقی جامعه را دچار مشکلات پیچیده خواهدکرد و اجرای سیاستگذاری های مناسب در سطح وزارتخانه ای جهت پیشگیری و ارتقا آموزش عمومی را ضروری دانستند.

دکتر سید مصطفی نچواک، PhDتغذیه و مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت مکانیسم های فیزیولوژیکی دریافت غذا را تشریح کرده و چگونگی کنترل اشتها و دریافت غذا توسط مغز را بیان نمودند و احساس سیری وگرسنگی راحاصل ازدریافت سیگنال های مغز و سیگنال های محیط ذکر کردند که طعم و زیبایی غذا از جمله سیگنال­های محیطی می باشند .

بطور کلی همه سخنرانان از افزایش تعداد افراد چاق ابراز نگرانی نموده و برنامه ریزی جهت کنترل چاقی از سطح خانواده تا سیاست گذاری کلان کشوری را یادآور شدند. چاقی اختلال فیزیولوژیکی که میتواند سلامتی افراد جامعه را با افزایش بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و فشار خون تهدید نماید.


کارگاه تغذیه
کارگاه تغذیه
کارگاه تغذیه

..

۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید