اخبار

در ایام نوروز از سلامت خود مراقبت کنیم

در ایام نوروز از سلامت خود مراقبت کنیم

عضو هیئت علمی و متخصص تغذیه

در ایام نوروز از سلامت خود مراقبت کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص تغذیه گفت: در ایام تعطیلات عید نوروز آنچه ضروری است مواظبت و مراقبت از سلامت خود و جلوگیری از چاق شدن بی رویه است.

دکتر یحیی پاسدار متخصص تغذیه از انگلستان گفت: در مطالعه ای تحت عنوان "تاثیر تغییرات تغذیه ای در تعطیلات نوروز بر لیپیدهای خون و ترکیب بدن" نتایج جالب توجهی بدست آمده که توجه به آن برای رعایت تغذیه سالم و جلوگیری از اضافه وزن در ایام نوروز مهم بنظر می رسد.

این عضو هیًت  علمی دانشگاه افزود: در این مطالعه که در سه مرحله قبل از عید، بعد از تعطیلات عید و دو ماه بعد از عید روی تعدادی از افراد صورت گرفت، نشان داد وزن، شاخص توده بدن، درصد چربی بدن و اندازه دور کمر افراد شرکت کننده در طرح بعد از تعطیلات افزایش معنی داری نسبت به قبل از تعطیلات پیدا کرده بود که با گذشت  دو ماه از تعطیلات کاهش یافته اما به اندازه اولیه برنگشت و چاقی و اضافه وزن به تعدادی استمرار پیدا کرد.

این مطالعه نشان داده است که در طول تعطیلات 2-1 کیلوگرم به وزن افراد مورد مطالعه اضافه شده که عمده آن مربوط به بافت چربی بدن می باشد.

بررسی پروفایل چربی ها نشان داد کلسترول تام و گلیسیرید نیز بعد از تعطیلات افزایش قابل توجهی یافته بود و آنهم بعد از گذشت چند ماه از تعطیلات به سطح اولیه و قبل از تعطیلات نرسید.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: امروزه بسیاری از مردم جامعه از چاقی و اضافه وزن رنج می برند و بسیاری از بیماریها از همین بی توجهی به تغذیه سالم ناشی می شود و چاقی را عامل مهمی برای ابتلا به بیماریهایی از قبیل:

  • بیماریهای قلبی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش قند خون یا دیابت
  • درگیری عروق مغزی به صورت سکته مغزی
  • درگیری کیسه صفرا
  • سرطانها
  • کاهش ایمنی و مقاومت بدن در برابر باکتریها و عوامل عفونی
  • مشکلات تنفسی و خرخر
  • بیماریهای دستگاه تولید مثل در زنان دانست.

دکتر پاسدار اضافه کرد اضافه وزن و چاقی شرایطی بوجود می آورد که در آن وزن افراد از مقدار استاندارد آن طبق قد تجاوز می کند که بر اساس فرمول زیر محاسبه می شود:

وزن به کیلوگرم/مجذور قد به مترمربع BMI=

که بایستی 25≥ BMI باشد و BMI بیشتر از این حد چاقی محسوب می گردد.

این متخصص تغذیه چاقی و اضافه وزن را حاصل خوردن رژیمهای پر انرژی، بی تحرکی و فعالیت کم مانند تماشای مداوم تلویزیون، تبلت، استفاده طولانی مدت از رایانه، تلفن همراه، افزایش شغل های پشت میزنشینی، دسترسی زیاد به وسایل نقلیه شخصی و غیر معمول بودن زمان ورزش در برنامه روزمره زندگی می دانست و توصیه داشتند در تمام سال و بویژه ایام نوروز از سلامت خود با رعایت میزان مصرف متعادل خوراکیها و انجام فعالیت بدنی مواظبت و مراقبت نماییم.

وی تاکید کرد که لازم است شهروندان محترم با رعایت تغذیه صحیح و عدم زیاده روی در مصرف شیرینی و تنقلات نگذارند ایام خوش نوروزی آینده ای ناگوار برای سلامتی آنان رقم بزند.

 

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید