اخبار

بیان نتایج چند مطالعه از زبان متخصص تغذیه در کرمانشاه

بیان نتایج چند مطالعه از زبان متخصص تغذیه در کرمانشاه

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به بیان نتایج مطالعاتی که توسط این عضو هیئت علمی و با همکاری آزمایشگاه تحقیقات علوم تغذیه دانشکده بهداشت در خصوص چاقی و اضافه وزن و همچنین شیوع سندرم متابولیک در صاحبان برخی مشاغل پرداخت.

دکتر یحیی پاسدار استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: در مطالعه ای تحت عنوان " تاثیر مشوق های اقتصادی بر کاهش وزن و سلامتی زنان کرمانشاه" نتایجی قابل توجه در بین دو گروه مورد مطالعه بدست آمد که نقش انگیزه های اقتصادی مثبت ارزیابی شد.

وی افزود: در این مطالعه دو گروه 50 نفره از زنان چاق با 30≥BMI به عنوان گروههای شاهد در مدت یکسال مد نظر قرار گرفتند و هر ماه با دستگاه های بادی آنالایزر از نظر ترکیب بدن مورد بررسی واقع شدند و تغییرات حاصل شده ثبت گردید.

این متخصص تغذیه گفت: برای این دو مطالعه به گروه 50 نفره الف، برنامه ورزشی و رژیم غذایی داده شد و به گروه 50 نفره ب، علاوه بر برنامه ورزشی و رژیم غذایی اهداء جوایز نقدی در قبال کاهش هرواحدBMI نیز داده شد و هر ماه تغییرات ترکیبب بدنی مورد ارزیابی قرارگرفت که نتایج این مطالعه یکساله بیانگرآن بود که کاهش وزن قابل ملاحظه ای در هر دو گروه صورت گرفته است اما در گروهی که قرار بوده است در قبال کاهش وزن هدایای مادی دریافت کنند بسیار بیشتر از گروه دیگر بوده است .

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: در طی یکسال که مطالعه طول کشیدسه مرحله آزمایش خون برای اندازه گیری پروفایل چربی و قند از هر دو گروه انجام شدکه کاهش چربیهای خون و قند خون آنان کاهش یافته بودو در این آزمایش هم تفاوت دو گروه و کاهش قند و چربی گروه (ب) کاملا مشهود بود.

این پژوهشگر اضافه کرددر مطالعه دیگری که به هدف بررسی شیوع بیماری سندرم متابولیک در صاحبان مشاغل مواد غذایی انجام شد نتایج حاصله نشان داد 45% صاحبان این مشاغل مانند افرادی که در رستوران ها، ساندویچی ها، فلافل فروشی ها و مراکز تهیه غذای آماده مشغول بکار هستند به بیماری سندرم متابولیک مبتلا می باشند.

وی خارج بودن تری گلیسرید- HDL کلسترول پایین – چاقی شکمی- فشار خون – قند خون بالا را از عوارض و نشانه ای بیماری سندرم متابولیک برشمردن و به صاحبان این مشاغل توصیه کردند که برای اطلاع از وضعیت سلامتی خود به مراکز بهداشتی درمانی و پزشک مراجعه نمایند و آزمایشهای لازم را انجام دهند چون تاخیر در پی بردن به مشکلاتی در این زمینه عوارض جبران ناپذیر را به همراه خواهد داشت.

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید