اخبار

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه : آب آشامیدنی سالم بهترین عامل پیشگیری از بیماری‌ها و بروز گرمازدگی است

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه : آب آشامیدنی سالم بهترین عامل پیشگیری از بیماری‌ها و بروز گرمازدگی است

 

     دکترحسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده تلویزیونی خانه مهربانی در خصوص گرمازدگی گفت اگر دمای بدن انسان از ۳۷ درجه بالاتر رود و مکانیزم‌های کنترلی تنظیم دما در فرد نتواند دما را پایین بیاورد فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

دکتر بیگلری گفت ازعلائم رایج گرمازدگی خستگی ، ضعف، تهوع ،گرفتگی و خشکی مخاطات می‌باشد ضمن اینکه قابلیت تمرکز فعالیت فرد پایین را می‌آورد که این مسئله در سالمندان، کودکان و زنان باردارکه آسیب پذیرتر هستند حائز توجه بیشتری است.

وی افزود کار اشتباه درگرمازدگی این است که از مواد قندی استفاده شود چراکه مواد قندی قابلیت گرمازدگی در فرد را افزایش می‌دهد و بهتر است از آب و املاح معدنی استفاده شود چون املاح معدنی در اثر تعریق از دست می‌رود و نوشیدن آب به حدی که سیستم تعریق بدن را جبران کند ضروری است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت دراثر تعریق زیاد و از دست دادن مایعات بدن ، دستگاه گوارش رطوبت خود را از دست می‌دهد و ممکن است فرد دچار یبوست شود.

ایشان تاکید کرد برای پیشگیری از گرما زدگی سعی کنیم فعالیت‌ها را در ساعات گرم روز انجام ندهیم یا به ساعات اول صبح یا عصر موکول کنیم ودر محدوده ساعات گرم فعالیت نکنیم ، لباس‌های راحت و رنگ روشن بپوشیم و آب و املاح معدنی بیشتری بنوشیم.

دکتر حسین بیگلری به کشاورزان و رانندگان که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند توصیه کرد از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنند.

وی افزود برای درمان فردی که دچار گرمازدگی شده است جرعه جرعه آب خنک یا املاح معدنی استفاده شود و با دستمال مرطوب دمای بدن را پایین بیاوریم .اگر فرد در معرض آفتاب قرار دارد حتما به جای  سایه و خنک منتقل کنیم.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت معمولا در موارد خفیف تا متوسط این نکات جواب می‌دهد اما در موارد شدید فرد به سرعت وارد مراحل شدید گرمازدگی و شوک می‌شود که نیاز به درمان فوری و اورژانسی دارد.

دکترحسین بیگلری در خاتمه گفت  آب آشامیدنی سالم بهترین عامل پیشگیری از بیماری‌ها و بروز گرمازدگی است.

 
۱۰ تیر ۱۴۰۳ ۱۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید